Hurtiglenker til innhold, navigasjon, søkeboksen eller bytte av layout

Om indeksering og "plugging" av nettsted hos søkemotorer!

Her er du nå :: www » no » vevkart » indeksering

Her finner du noen tips om en gratis fremgangsmåte for å få et søkbart og tilgjengelig nettsted ...

1. Grunnleggende sikkerhet: Du trenger en e-postadresse for spam, søppelpost

Start med å registre en gyldig e-postadresse og oppgi den som kontaktadresse til de forskjellige søkemotorene! Noen søkemotorer sender deg en kode som du må bruke for å bekrefte at du vil ha sidene indeksert. Det kan være lurt å holde e-postadressen i live noen måneder og ta stikkprøver av alt søppelet du får inn.

Posting your email address on a website is a sure-fire way to get an Inbox full of unsolicited email advertisements. The Enkoder protects email addresses by converting them into encrypted JavaScript code, hiding them from email-harvesting robots while revealing them to real people.

2. Beskytt din ordentlige e-postadresse mot spam!

Når man lenker til en e-postadresse fra en nettside, bruker man oftest en mailto. Roboter og nettedderkopper kan søke etter mailto-er og tegnet @. Kutt gjerne ut @ og bryt opp adresser. "e-post: kulturkonsulenten@hotmail.com" kan for eksempel skrives slik:

e-post: <!-- babbel -->kultur<!-- tomt -->konsulenten<!-- rør -->&#64;<!-- oglala -->hot<!-- jeehad -->mail<!-- enda -->.c<!-- mer -->om<!-- tull -->

Selv har jeg praktisert å erstatte @ med &#64; i hardkoden. Men det er mange andre muligheter. På en færøysk side så jeg en løsning hvor webmaster hadde skiftet ut en av bokstavene i stedet for @. Brukt på eksempelet over ville det gitt e-post: kulturkonsulenten@hotm&#x0061;il.com.

automaticlabs.com har hadde en løsning for den som lider av omfattende redsel for å bli sporet opp, og som ønsker å kode e-postadresser som komplekse JavaScript.

Men, for å motsi meg selv, jeg har kjørt en test med en e-postadresse lett lesbar i en meta-tag i litt over et år, uten at det medførte påtagelige mengder spam. Mumbo jumbo!

3. Meta-tagger

Flere søkemotorer går etter og indekserer metatagger. Metataggene skriver du inn i hodet på siden, mellom <head> og </head>. Metatagger ser slik ut, hvor X og Y er fritt valgt innhold:

<meta name="Description" content=" X ">
<meta name="Keywords" content=" Y ">

I metataggene bruker du stikkord for innholdet på siden. Selv lager jeg metatagger ved å kopiere teksten på siden og deretter ta ut preposisjoner, konjunksjoner og liknende småord som søkemotorene overser. Oppsiktsvekkende stikkord flytter jeg langt frem i teksten. Noen andre momenter:

  • Søkemotorene opererer med ulike tall for hvor mange tegn du kan ha i metataggene. Etter å ha sjekket en del nettsteder, har jeg valgt 150 tegn for Description og 874 for Keywords. Noen opererer med høyere tall, men det er ikke sikkert at de overskytende tegnene blir indeksert. Husk at komma, mellomrom og bokstaver også teller med som tegn. Viktige stikkord bør for sikkerhets skyld stå tidlig i taggen.
  • Noen tegn bør du unngå å bruke i koden, for eksempel < & ; ! -- (doble bindestreker) ; > : og . (punktum), fordi nettleseren kan oppfatte dem som kode eller stoppkommandoer for lesing av kode (se neste punkt:)
  • Noen søkemotorer indekserer ikke nettsteder med dårlig kode. Sjekk koden din på w3.org!
  • Noen søkemotorer indekserer ikke nettsider uten metatagger, for eksempel ExactSeek. En robot kan altså tolke tomme tagger som at du ikke ønsker indeksering.
  • Du kan sjekke kvaliteten på metataggene dine nederst på siden Meta Medic. [Oops! Det ser ikke ut til at denne gratistjenesten tar XHTML-kode, men den tar HTML.]
  • Stikkord som "Idol, Jihad, al-Qaeda, Hotel Cæsar, mord, porno, sex, osv" kan generere en del treff. Men det finnes både automatiserte og manuelle måter å avsløre slike forsøk på å generere trafikk, og du kan risikere å bli svartelistet av viktige søkemotorer. Du kan jo prøve å bløffe deg til popularitet ved å lenke til www.madonna.com eller liknende kjendiseri, men det kan svekke omdømmet til nettstedet. (Bruk nettvett, nettikette og takt og tone!).
  • Du kan bruke feilstavede varianter av ett og samme ord i metataggene for å bedre treff-raten. En med skrivevansker kan for eksempel finne på å søke etter beiken i stedet for bacon, eller seks i stedet for sex, og så videre ...
  • Noen søkemotorer registrerer nettsteder ut fra popularitet og sjekker om dette er lenker til populære sider (relevans!). Jo høyere trafikk du har, jo lettere blir nettstedet ditt registrert.

For å øke trafikken kan du bruke et tips jeg plukket opp i et datamagasin. Lag en lenke fra åpningssiden (hovedsiden eller index-siden) din til en kravleside. Der samler du alle eksterne lenker som du bruker på nettstedet ditt. Å samle alle eksterne lenker på en side, gjør det også lettere å kontrollere at lenkene faktisk fungerer, for eksempel ved hjelp av poisontooth, eller enda bedre Xenu Link Sleuth og lenkesjekksidene til World Wide Web Consortium som kanskje er blant de skarpeste knivene i skuffen.

[ til topps ]

4. Et eksempel på innhold i en Keywords-metatag

content="Gratis indeksering, nettsted, søkemotor, nettet, alternativ, spam, kontaktadresse, Roboter, nettedderkopper, html-sider, ramme, frame, indekserer metatagger, metataggene, stikkord, kode, Idol, Jihad, al-Qaeda, Hotel Cæsar, mord, porno, sex, generere, treff, avsløre, svartelistet, sjekke kvaliteten, w3 org, popularitet, hovedside, index-siden, kravlesiden, eksterne lenker, Nettikette, kjendiseri, Registreringsskjema, Globalisering, Google, referring URLs, markedsføringsbudsjett".

Du kan kutte ut kommaene for å få bedre oversikt over stikkordene, men både komma og mellomrom mellom ord regnes som oftest som tegn.

5. Eksempel på registrering

www.freewebsubmission.com kan være et sted å begynne registreringen på. Nettstedet ser ut til å være representativt for en skog av slike steder. Har du tid, kan du sjekke hver enkelt av søkemotorene som er listet opp der, eller du kan søke etter tilsvarende motorer på nettet. Sentrale begrep er "web site submission search engines directories free".

6. Registreringsskjema

De ulike søkemotorene vil gjerne ha litt forskjellig informasjon. Forbered deg på å fylle ut mange ulike nett-skjema ved å lage en stikkordsliste over søkeord og -begrep som du vil at skal lede den søkende til nettopp dine sider! En standard free submission-stikkordliste har ofte en begrensning på 255 tegn (2–4–8–16–32–64–128–256 minus 1 ), mens andre opererer med ti ord eller 1000 tegn; Tenk gjerne "kommersielt" ved å la de beste søkeordene komme tidlig i teksten. Lag også en kortfattet og poengtert beskrivelse av hovedinnholdet på/hensikten med nettstedet, gjerne både på engelsk og norsk.

Globalisering

Etter å ha blitt registrert på Google, merket jeg for eksempel at treffene (referring URLs) først kom fra google.com, deretter google.de, google.dk, google.ch og fra de baltiske og asiatiske variantene av Google. Flere søkemotorer slås etter hvert sammen eller kjøper opp hverandre, se for eksempel Fagan Finder for detaljer.

Sluttkommentar

Fremgangsmetoden som er foreslått over er tidkrevende, men fungerer. Har du laget et fantastisk nettsted, haster det med å bli registrert hos alle søkemotorer verden over, eller har du en forretningside som ikke kan slå feil? Da kan du kjøpe registrering på nettet kjapt og greit hos en kommersiell aktør. For meg hastet det ikke med å bli registrert over alt med en gang, og jeg tror tålmodighet kan gi like god uttelling som et stort markedsføringsbudsjett. Til syvende og sist er det innholdet som teller, tror nå jeg, da.

Tilføyelser og kommentarer fra Jan Egil, 21. mars 2004

  • Bruk beskrivende filnavn [...]
  • Bruk beskrivende H1 [w3.org anbefaler lik h1 og title]
  • Beskrivende title, først og fremst for HTML-elementet, men også for A, IMG og hvor som helst ellers.
  • IMG alt og title: alt er en tekst som vises i stedet for bildet, title er en forklaring til et bilde man ser. Dette er hovedoppgaven, men det skader ikke å tenke indeksering samtidig. Selv liker jeg Google bildesøk, men den søker jo ikke i selve bildene, den søker i markup rundt dem.
  • Søking på sted finnes foreløpig bare som et halvdårlig forsøk hos Google på å søke etter US ZIP-koder. Men jeg har nå, reint preventivt, begynt å bruke ADDRESS-elementet og vCard:namespace i http://landsbank.fo. Jeg betrakter søk på tid&sted som et nesten like viktig fremskritt som søkemaskinene selv.
  • Ikke prøv å lure indeksene: før eller siden klarer de å filtrere fra lureriet, og du er (med mulig unntak for pornosider) lite tjent med besøkende som ikke er interessert i det siden din handler om.

Oversikt

aage no :: banspam@aage.no :: XHTML :: CSS :: WAI A/508

Denne siden ble sist endret :: 14. April 2014 :: ©

Til topps

www.aage.no 2000 © 2008 www.rolle.no