Hurtiglenker til innhold, navigasjon, søkeboksen eller bytte av layout

Bloggerwave

Her er du nå :: www » no » blogg » 2008 » 2.T » reklameforsøk

En test av Bloggerwave er også på gang. BloggerwaveThe Blogger Office – er et av disse nettstedene som tilbyr bloggere penger for å omtale produkter. (OK. ikke fortell mor mi at jeg skriver for reklameindustrien – hun tror jeg jobber i p+rn+bransjen.) Det kan være fristende å ta i bruk sterke og overdrevne ord, men alt er verdt å prøve én gang (ifølge New-Zealanderen Thomas Beckham, som vel også er kjent for frasen «Alt må prøves en gang, utenom folkedans og blodskam»).

Bloggkultur og reklame

Det er forskjell i bloggkulturen her til lands og i andre land. I utlandet ville bloggerne være uavhengige og gjerne skape en slags «femte statsmakt», altså et uavhengig alternativ til etablerte offisielle kanaler, inkludert media. Rett nok har vi en del frie stemmer som holder bloggfanen høyt, men her til lands ble historien i grove trekk annerledes.

Dagbladet var tidlig ute, med en satsning som per i dag ser ut til å ha endt opp som nettstedet Blogging.no. Avisen Verdens Gang fulgte opp med egen bloggseksjon og etterhvert den virtuelle Nettbyen. Likeledes har en rekke andre aviser med mindre opplag tilsvarende satsninger, i tillegg er nettspaltene åpne for uredigerte kommentarer. Og, jeg ser at noen institusjonelle blogger pynter seg med betalte(!) bloggere, eksempelvis forfattere (nevnte jeg p+rn+bransjen?).

Problemet med slik blogging er naturligvis at nettstedene er kontrollert av den fjerde statsmakt, avisene selv, med deres behov for annonsekroner, nye perspektiver og tilfang av ytringer og tanker uten lønnsutgifter. Fordelen er at alle-og-en-hver kan finne en gratis kanal ut til en stor målgruppe.

Det siste året har vi kunnet lese om såkalte moteblogger, blogger som omtaler produkter og kjendiser, det folk vil ha. Mennesker bak slike blogger nyter ikke bare popularitetens anseelse, i tillegg kan de gjøre en månedslønn eller skaffe seg større eller mindre bidrag til tilværelsens uutholdelige letthet – eller til og med sponses med aktuelle produkter, for eksempel klær, kosmetikk, reiser eller annet som gjør livet verdt å leve. Alt kan kjøpes for penger, vet du, også glede basert på materielle verdier.

BloggerwaveThe Blogger Office – tilbyr ikke bare penger for at deres nettjeneste skal nevnes, men også 10 dollar for å nevne teletjenesten 1881, noe jeg gjør med god samvittighet.

Fasttelefonen ble jo lagt på hylla da jeg flyttet fra Trondheim i 1994. I et par år var jeg tilgjengelig gjennom personsøker (noen som husker fenomenet?) oppe på Svalbard, før jeg kjøpe mobil og flyttet ned. Med en rivende markedsutvikling for mobiltjenester, fant vel teleleverandørene det opportunt å spare inn penger på slike alderdommelige saker som trykte telefonkataloger – i alle fall fikk jeg aldri noen gang en slik en igjen (selv om Telenor jo selvsagt lovet at det var uproblematisk ved kontraktsinngåelse. Telenor var forresten også selskapet som, da det skulle delprivatiseres, av Stortinget ble pålagt å ikke gå med mer overskudd enn to milliarder per år. Tre år senere var de vel oppe i en seks milliarder norske kroner i kvartalet. Er logikken slik at om man er stor nok så kan man egentlig bare ignorere lovpålegg eller betingelser for bevilling?).

Uansett private refleksjoner rundt reklame og telefoni: Selv bruker jeg Opplysningen 1881 noen ganger i året, og er brukbart fornøyd med treffsikkerheten der i gården. (Men jeg må ærlig inrømme at jeg lurer fælt på hvorfor de får lov til å benytte et domenenavn som består av bare siffer, www.1881.no, noe som tidligere ikke var tillatt. At 1881 driver med heftig annonsering for sommerkonkurranse, type reklame for 'dine sommerbilder', hvor folk kan sende inn sine bilder av lekende barn, sol og positive opplevelser i varme omgivelser sånn rent generelt, er jeg personlig mer skeptisk til. Men det er jo pengene som teller, vil jeg tro ...

bloggerwave

Neste blogg :: oversikt :: forrige blogg

aage no :: banspam@aage.no :: XHTML :: CSS :: WAI A/508

Denne siden ble sist endret :: 14. April 2014 :: ©

Til topps

www.aage.no 2000 © 2008 www.rolle.no