Hurtiglenker til innhold, navigasjon, søkeboksen eller bytte av layout

Gynekomasti – når menn utvikler bryster

Her er du nå :: www » no » blogg » 2008 » 1.T » kunstdebattkritikk

I Morgenbladet for 21. desember 2007-3. januar 2008 skrev Tommy Olsson om sin landsmann Sune Nordgren og hans ekspulsjon fra norsk kulturliv, katapultert ut av landets intelligensia som han ble. Mot slutten kunne vi lese:

Selv en så komplett absurd konstruksjon som frosken fremstår sånn her ved juletider som et minne fra en tid da det faktisk foregikk noe i det derre kolossale konfliktfylte faenskapet av et megamuseum. Det var på Sunes tid. Den tiden kommer aldri tilbake. Nasjonalistiske bønder i frimurerlosjen klarte å gjøre ham så lei at han ga opp.
Og noen mindre kjære kolleger av meg gikk ukritisk deres ærend og satte denne ikke uviktige infrastrukturen innenfor norsk samtidskunst noen år tilbake. Ikke mer enn hundre, men definitivt mer enn femti. Drittsekker. Håper dere setter gløggen i vrangstrupen.

Et tap at Sune forsvant, ja, så definitivt enig med Olsson, der. Det er bare å ta en tur over grensen – ok, kanskje Storlien ikke er verdens navle, akkurat ... – og kjøpe noen aviser eller tidsskrift, og man kan finne at debatten kanskje er mer avansert i våre naboland enn her hjemme (men mer en femti år kan vel ses på som en mildere frekkhet fra her Olssons drevne penn).

Homogen diversitet?

Denne bloggen er jo for tiden inspirert av alternativkalenderen Slingshot, med spalten kalt Know Your Enemies.* Der nevnes firmaer som bedriver krigføring mot kloden, mens ansvarlige personer presenteres med navn og adresse! Muligens noe uvant i den norske offentlighet, men veldig klargjørende – for Babylon har et ansikt. (Slingshot kan kjøpes på Ivar Matlaus Bokkafé.)

Kikker man tilbake på debatten om Nasjonalmuseets kursvalg i Aftenposten i 2004-2006, kan man for eksempel la seg forferde. Spesielt én sentral kunst- og arkitekturanmelder benyttet sin omfattende kunnskap til å føre en skjendig – om enn velformulert, konsekvent og stringent – svertekampanje mot Svensken/Nordgren.

Som en følge av hennes tidvis kvalmende korstog kunne det være fristende å gå på person. Imidlertid er det utenkelig at de mange syrlige tirader kunne pågå så lenge uten redaksjonens velvillige samtykke. Svenskehatet er kanskje institusjonalisert i Aftenposten? Olsson skrev:

Man kunne nesten tro at Sune Nordgren sto bak 11. september.

Vel, enda mer nasjonalt sinnelag oppviste en forhenværende kulturminister, med sine stokk konservative utsagn. Undertegnede assosierer slikt med konservatisme på avveie, for eksempel i retning av brakkvannslandskap hvor nasjonale følelser finner grobunn og bunnslam fritt flyter opp til overflaten – litt som i hundedagene.

Uansett er/var begge usedvanlig begavede mennesker, ære være dem for det. Personlig synes jeg dog de har kompromittert seg for evig og alltid; There's a stain on your skirt/shirt, my dear! Skjendige jævler! Eller drittsekker, som var Olssons ordvalg ...

* Under the headline 'Know Your Enemies' Slingshot presents names and addresses to private military contractors, defense contractors and investors, oil companies, eco-destroyers and media companies. The slogan 'Know Your Enemies' might be inspired by Utah Phillips's words:

The earth is not dying, it is being killed, and those who are killing it have names and addresses.

Neste blogg :: oversikt :: forrige blogg

aage no :: banspam@aage.no :: XHTML :: CSS :: WAI A/508

Denne siden ble sist endret :: 14. April 2014 :: ©

Til topps

www.aage.no 2000 © 2008 www.rolle.no