Hurtiglenker til innhold, navigasjon, søkeboksen eller bytte av layout

♫ Hip?Hop ♫

Her er du nå :: www » no » blogg » 2005 » K:3 » Karoline Reimers ♫

Det går jo så heftig for seg i norsk Hip-Hop at det halve kunne vært nok. Aftenpostens Cecilie Asker skrev forleden:

Morgenbladets Ole-Martin Ihle vakte nylig oppsikt da han i et større oppslag slaktet hip hop-artisten Casts nye album Problembarn, som ellers hadde fått meget gode kritikker i de største avisene. Ihle hevdet at albumet er blitt anmeldt etter kriteriene for hva som er hipt, istedenfor hva som er god musikk.

Under overskriften Den norske fireren kommenterte Morgenbladets egen Svein Egil Hatlevik samme anmeldelse slik:

I forrige ukes utgave av Morgenbladet griseslaktet Ole-Martin Ihle Cast Zoobons plate Problembarn. Men ikke nok med det: Norske musikkjournalister fikk også sine pressekort påskrevet. "Det er foruroligende at norsk musikkpresse omtaler dette gutteromsproduktet som hiphop," sa Ihle.

Hatlevik berørte videre norsk musikkmafia og hvordan norsk musikk ble vurdert ut fra noe spesielle kriterier – alt for ofte gis utgivelsene terningkast fire. Blant annet kunne vi lese:

Litt av alt. Norsk film er endelig blitt bra, norsk design er på vei mot et internasjonalt nivå, norske tegneserier kan konkurrere med det beste fra utlandet. Det er viktig for landets selvbilde at alle kunstformer er representert, og at det finnes et miljø for alt. Vinger har også et eksempel på kulturproteksjonisme i norsk musikkritikk.
– Kritikk av norsk jazz bedrives av et lite laug på tre-fire personer. De skjønner at verden er i ferd med å gå rett i dass, i hvert fall ut i fra deres eget musikalske verdisyn. Dermed blir det viktigste å holde jazzen oppe. Terningkastene som blir tildelt norsk jazz bør derfor ofte tas med en klype salt, sier Vinger.

Denne Vinger var vel Audun Vinger, redaktør for gratisavisen Natt&Dag. En annen trendsettende doldis blant tullingene innenfor ringveien,* Christer Falck, ble sitert slik:

Jeg synes lista legges for lavt. Det stilles for få krav til at man må jobbe frem egne artister. Og det vanker for mange femmere. Musikkbransjen er full av folk som ønsker å klappe artistene på skulderen. Og artister generelt furter jo mye. Det er mange som blir sure hvis de ikke får bekreftet sitt selvbilde som verdensmestere, sier Falck.

* Per Egil Hegges uttrykk i Aftenposten 20. juli 2005.

Moroa fortsetter på denne siden!

Per Kristian Bjørkeng anmeldte Ravis nye skive i Aftenposten for 16. august. Blant annet kunne vi lese:

«Keep it reel» har alltid vært et credo for hip hopere. For meg føles Ravis lekeunivers ganske mye mer virkelig og nært enn den drøvtygde hallikestetikken som mange norske hip hopere bekjenner seg til.

Slik omtalte Asbjørn Bakke soundtracket til dokumentaren No Direction Home i Aftenposten 30. august:

... når vi hører den unge D, blir vi slått av intensiteten i fremførelsen. Vi blir overveldet av skarpheten i formuleringene, får hjertebank av komposisjonene og sitter måpende igjen når det hele er over.

Og D er selvsagt Bob D.

Fortsettes ...

Neste blogg :: oversikt :: forrige blogg

aage no :: banspam@aage.no :: XHTML :: CSS :: WAI A/508

Denne siden ble sist endret :: 14. April 2014 :: ©

Til topps

www.aage.no 2000 © 2008 www.rolle.no