Hurtiglenker til innhold, navigasjon, søkeboksen eller bytte av layout

E-borgerskap og mediabruk

Her er du nå :: www » no » blogg » 2005 » K:1 » Internett er kommer for å bli

I forbindelse med E-borgerskap-konferansen har forsker Petter Bae Brandtzæg, ved SINTEF IKT, et innlegg i Aftenposten under tittlen Digital dannelse – en nødvendighet. Derfra sakses:

... Digitale medier som PC, Internett, mobiltelefon og flerkanals-TV er blitt sentrale kommunikasjons- og informasjonsverktøy for store deler av det norske folk. [...] Nyhetskonsum, kommunikasjon, oppsporing av pårørende og støtteerklæringer er noe av aktiviteten. Samtidig misbrukes mediene i kommersiell svindel, feilinformasjon, og formidling av historier vi strengt tatt ikke ønsker.
...
Vi har på kort tid sett ett skifte i håndteringen av mediereguleringen, fra myndigheter til hjemmet, men også fra mediebedriftene selv til hjemmet. Det er i stor grad den enkeltes ansvar å selv regulere medieinnhold, tolke innhold og produsere innhold. [...] Internett har gjort det praktisk umulig å forhåndssensurere og kontrollere informasjon, mens mediebedriftene selv ikke lenger har tid til å fordøye informasjon som skal rapporteres. Dette for å være først ute med nyheter over eteren.
...
Å være en fullverdig deltaker i det digitale samfunnet, er ingen selvfølgelighet. I Norge er det dokumentert større digitale skiller, hvor særlig jenter, kvinner eller eldre henger etter [...] Den sosiale kløften er ikke nødvendigvis mellom dem som har og ikke har tilgang til PC og Internett, men mellom dem som bruker og behersker de nye digitale mediene.

Han har for så vidt flere poeng, men det var siste avsnitt i teksten over som interesserte meg. Her er en e-post jeg mottok forleden:

post@avsender.no
Emne: VS: Arbeid i nettet i dag klokken 18:00
Videresender melding fra vår underleverandør.
I dag klokken 18:00 vil vi jobbe med å konfigurere en redundant link mellom Steinkjer og Stjørdal. Når routingen på denne linjen blir aktivert, så kan det hende at det oppstår små blink i deres samband i perioden 18:00 til 20:00. Vi gjør alt vi kan for å hindre nedetid, og håper jobben blir gjort uten at dere merker noe som helst.
Vi beklager eventuelle ulemper dette måtte medføre for dere.

Å "konfigurere en redundant link"? Hvorfor ikke skrive "å erstatte/fjerne et unødvendig ledd"?

I Dagens Næringsliv for 9-10. april skrev Tellef Øgrim under vignetten Teknologi:

Kjære herr advokat Alli. Tusen takk for tilbudet jeg fikk på e-post, som umiddelbart både rørte og fristet meg. Ni millioner amerikanske dollar er ikke småpenger. Og vi er jo bare to personer, så hvis vi skulle blitt enige om å dele likt, ville jeg ha inkassert noe sånt som 22 millioner norske kroner. Siden jeg jo følger litt med i utenrikspolitikk og sånn, kunne jeg ikke unngå å bli rystet over historien om din zimbabwesiske klient, som så brutalt ble slått ihjel da banden av krigsveteraner angrep gården hans. Når jeg likevel ikke kommer til å sende deg mine bankoplysninger, og særlig ikke alle tallene på bankkortet mitt, har det sin bakgrunn i prinsipper om kun å utlevere den slags til nettbanken og noen særlig troverdige nettbutikker. Men historien var sterk nok, det skal du ha. Den falt riktignok noe sammen der du forteller at jeg er valgt ut fordi jeg har samme etternavn som din klient Kamal Hamid og derfor kommer til å bli akseptert som hans rettmessige arving når du på mine vegne kontakter banken i Zimbabwe der de ni millionene befinner seg, men likevel. Tusen takk for henvendelsen.

FŭćK

En søt liten e-post fra en kompis i vest:

Men ellers har du nok rett: papirbrev oppfattes som mere bindende, derfor kvier folks seg også mye lenger før de svarer. Samme med firma@firma.no kontra en-ansatt@firma.no: For det første tar det lang tid før noen overhodet sjekker firma@firma.no, for det andre skal brev dit journaliseres skikkelig, og svaret være noe institusjonen kan stå inne for.
Med telefon tvinger du folk til å svare tvert. Har inntrykk av at slipsefolka liker den rytmen. Utfordring, avgjørelse. saken er avsluttet og jeg tenker ikke mere på det.
Vi nørder har en tendens til å engasjere oss dypere, uformell e-post er optimalt. Folk svarer når de har et rimelig gjennomtenkt svar. Ikke før, og ikke seinere. Ikke gjennomtenkt til skuddsikkerhet, men sannsynligvis et brukbart svar.
Har jeg fortalt om den gangen jeg prøvde å selge Anonymisert web-forum til styret i x-fondet? Største kulturkollisjon jeg har opplevd siden Egyptturen i 1980. Og mere overraskende. Hovedkollisjonen var en helt annerledes kommunikasjonsrytme. Men også forholdet til hardware: Jeg fikk ikke mus til å kjøre skikkelig når jeg starta demoen. Så jeg tok ut kula, rensa den på buksa mi, og fortsatte. "Jøss! Jeg pleier å kjøpe ny mus, jeg."

Neste blogg :: oversikt :: forrige blogg

aage no :: banspam@aage.no :: XHTML :: CSS :: WAI A/508

Denne siden ble sist endret :: 14. April 2014 :: ©

Til topps

www.aage.no 2000 © 2008 www.rolle.no