Hurtiglenker til innhold, navigasjon, søkeboksen eller bytte av layout

November « 2003

Her er du nå :: www » no » blogg » 2003 » vii

Det ble to korte og hektiske måneder på Østlandet denne gang, men jeg fikk da sett noe flott kunst. Matthew Barneys The Cremaster CycleAstrup Fearnley imponerte selvsagt. Men Cremaster utløste noe av de samme følelsene som filmen Terminator 3: Det går over alle støvelskaft og oppleves som et gigantisk brøl, og budskapet blir kanskje noe i retning av Tilværelsens uutholdelige letthet? Kostbar estetisering i stor skala fascinerer litt på samme vis som burlesk modernistisk arkitektur.

Fremdeles er jeg mest fascinert av attenhundretallsmaleriet. Både romantikkens naturtro "objektivitet" og nyromantikkens personlige fortolkninger og naturskildringer tiltaler meg.

Nå i høst har Nasjonalgalleriet i Oslo en flott mønstring med Tidemand og Gude kalt Der aander en tindrende Sommerluft ..., med innlån og perler fra magasinene. En rekke velkjente bilder er å se, blant annet Brudeferden i Hardanger både i 1848- og 1853-versjon. Flere av mine personlige favoritter er der, for eksempel Årestue på Sogneskar i Valle (1848), Etter Vielsen (1870) og Kone ved vevstol, Gulsvik (1874). Adolf Tidemand malte flere ikoner alene også, for eksempel:

  • Den yngste sønns avskjed (1847)
  • Haugianerne (både fra 1848 og 1852)
  • De ensomme gamle (Husandakt) (1849 og 1859)
  • Velgjørenhet (1852-53)
  • Bjørnejegerens hjemkomst (1862)
  • Bestemors brudekrone (1865)

Det er noe Brüder Grimmsk over motivene. Men jeg kan ikke slå fast at det var tilsiktet den gang da, eller om det er internaliserte ideer fra den felles nasjonalarven vi bærer på etter 150 års manifestering av "norske" kvaliteter; disse konstruktene fra attenhundretallet.

[ til topps ]

I andre etage viser de en sammenstilling av bilder av Sohlberg og Egedius, en kombinasjon som etter min mening er særlig vellykket. To bilder av Halvdan Egedius (1877-99) var helt nye for meg; Fra Juvrestolen, Telemark (1895) kan være en skildring av det vi i dag kaller Gygrestolen. Farvene er mørke, selv til Egedius å være, men konrasteres flott av en glødende horisont øverst.

Motivet i Opptrekkende Uvær, Telemark (1896) minner meg mye om nattefrierne i Lørdagskveld, Telemark (1893), men det kan skyldes at jeg selv noen ganger gikk strekningen Hørte-Bø med svulmende hjerte, og har sterke følelser knyttet til området mellom Breisås og Askildtfjella. På motstående vegg henger Harald Sohlberg (1869-1935) sine bilder Natteglød (1893) og Vinternatt i Fjeldene, Rondane (1904-14), og jeg synes det er vanskelig å se seg mett på disse.

Begge malerne hadde en allsidig motivkrets med bredt spenn i motivvalg. 50 år etter Tidemand og Gude var malerne kanskje ikke lenger fullt så lojale mot det nasjonale programmet eller monotone i paletten? Er det nyromantikk eller heller de over mot impresjonisme, tro?

* Eid i Nordfjord :: Bildet er tatt av Eirik Holmøyvik i Eid i Nordfjord

Foto © Eirik Holmøyvik!

Et apropos til Halvdan Egedius' bilde Spill og dans

Forleden var jeg på fest i kjelleren på Nabo'ns i Bø, og opplevde to fra Pen Jakke rappe over et potpurri over Stayin' Alive, Take On Me og Let's Dance som kveldens høydepunkt. Enda mer interessant var det å høre dem legge beats på folkemusikk. En av Garnås-gutta opptrådte, og på nachspielet på Hørte kombinerte folka stev og hiphop.

[ til topps ]

SVG, Stavanger, turbulens

Hva skal jeg si? Utenom at jeg nylig var ganske så overveldet og noe desorientert?

Etter at jeg i 1997 omsider fant ut hva jeg ville jobbe med, er jeg plutselig i den jobben jeg har drømt om i seks år. Som daglig leder for Studentersamfunnet i Stavanger, Folken får jeg brukt mye av min bakgrunn. Arrangementserfaringen er naturligvis god å ha i bunnen, den administrative utdanningen fra Bø er høyst relevant, og teknisk forståelse og tenkning rundt sikkerhet er vesentlig. Men jeg booker ikke, og forsøker å ikke blande meg for mye opp i tekniske forhold eller kafedriften. Jeg skal sørge for at styrets intensjoner ivaretas og realiseres i organisasjonen. Mye tallarbeid nå til å begynne med, flotte medarbeidere, mye energi og frivillig arbeid – ganske så perfekt, jeg gliser fra øre til øre, fra morgen til kveld.

Folken regnes som en spennende scene for rock. Noen sier at den er landets nest beste scene for rytmisk musikk, etter Rockefeller. Administrasjonen er på under fire årsverk. I tillegg har vi to sivilarbeidere og en drøss med hyggelige og en smule rocka folk i mindre stillingsandeler.

Logo for Xenu Link Sleuth sjekker lenker på nettsteder grundig og godt! :: Heldigvis sitter Jan Egil ute på Færøyene og kontrollerer kvaliteteten på nettstedet mitt. Her er en lenke til Xenu, som tester lenker og motarbeider Scientologi

Neste blogg :: oversikt :: forrige blogg

aage no :: banspam@aage.no :: XHTML :: CSS :: WAI A/508

Denne siden ble sist endret :: 14. April 2014 :: ©

Til topps

www.aage.no 2000 © 2008 www.rolle.no