Hurtiglenker til innhold, navigasjon, søkeboksen eller bytte av layout

Mars og april » 2003

Her er du nå :: www » no » blogg » 2003 » ~  ~

To små kurs siden sist:

Midt i mars arrangerte Kommunal Landspensjonskasse og Falken et kurs for oss som tar vare på bygningene i Grimstad kommune. Tema var vannskader, innbrudd, verdisikring og brannsikkerhet. Mange interessante detaljer å ta med seg til forebyggende vedlikehold og skallsikring.

I månedsskiftet mars-april holdt Knutsen Kinotekniske, KKT, i Drammen et todagers kurs i kinoteknikk. Sammen med praksis og den teoretiske grunnopplæringen er besøket hos KKT en god plattform for kinomaskinister. Foreleserne presenterte oppdatert informasjon om nye løsninger, la vekt på forebyggende vedlikehold og skapte god atmosfære for kontakt mellom teknikere og maskinister – som har det praktiske ansvaret for filmfremvisningene.

Noen-og-tredve maskinister – fra Hammerfest i nord, Fredrikstad i sørøst og Stord i vest – var samlet. Om kvelden holdt markedsdirektøren i Aass bryggeri et foredrag om ølkultur og brygging i Gildehallen. Tilhørende smaksprøver ble etterfulgt av en bedre middag på hotellet og hyggelige møter med kolleger utover i de sene nattetimer. Morgenen etter var oppmøtet noe lavere, men igjen fikk vi gode foredrag.

Kinoton hadde sendt opp en mann fra Tyskland for å fortelle om deres maskiner. XL-Audios representant snakket om høyttalere og forsterkere, overraskende nok uten å selge merkene sine; Det var en positiv opplevelse, og vi fikk noen fine diskusjoner omkring plassering, kabling og resonans. Kurset ble avsluttet med en generøs lunch på nybygde KinoCity, med påfølgende omvisning i gode kinosaler og et stort maskinrom, demonstrasjon av moderne programmeringssystem og andre forhold som tatt rett ut av en kinomaskinists våte drømmer. (Er du interessert i kino, så finner du en del om kinoteknikk på Espen Braathens nettsider.)

* Kua skal bare minne om at det er full vår og deilig luft

Kunst

I det siste har jeg vært på alt for få gallerier og utstillinger. Men under et kjapt besøk i Stavanger fikk jeg sett meg om i Rogaland Kunstmuseum for første gang. Muséet har over 70 verk av Lars Hertervig. Omtrent 15 malerier hang oppe, og jeg hadde sett bare tre av dem "live" tidligere. Verkene er typiske for sent attenhundretall, men det er ofte noe skjært og uvirkelig over maleriene. Spesielt reagerte jeg på bildene med motiv fra fjorden i Tysvær. Et bilde med seilbåter, Marine, hadde for eksempel noe av det samme orange-indigo lyset som i et Monet-bilde i Nasjonalgalleriet. Cézannes verker var vel ikke kjent så tidlig, men jeg mener å se en tendens til noe av den samme oppløsningen av former og farger hos Hertervig.

Hovedutstillingen var GRAS, politikk & pop. Alle originalene i GRAS-mappa fra 1971 var samlet, og noen av de best kjente kunstnerne var representert med flere verk. Å se at de villfarne røde er blitt stuerene og stilles ut i tunge, etablerte institusjoner er jeg ennå ikke fortrolig med. Det blir litt lettere når jeg betrakter verkene som rene uttrykk og forsøker å forstå hvilken innvirkning de har hatt på estetikken i norsk kunst.

I det faste galleriet, Halvdan Hafstens samlinger, hang et rikt utvalg av maleri av folk som var virksomme rundt midten av forrige århundre, den såkalte mellomkrigsgenerasjonen. Reidar Aulie er blitt en av mine favoritter de senere år. Men like spennende var verk av Thorbjørn Lie-Jørgensen og Erling Enger, som begge er nye for meg. Uttrykket er litt i samme gata som Edvard Munchs heste- og jordbruksbilder fra starten av århundret, og minner meg både om Gerhard Munthe og Kai Fjell.

Stavanger var ellers preget av Antony Gormleys Broken Column – 23 like, rustrøde figur spredd utover i byen. For eksempel støtte jeg på én i en oppgang fra et parkeringshus under Sølvberget. (Jeg fikk også med meg en nesten perfekt kaffe på amys coffeebar.)

I Christianssands Kunstforening kom jeg over noen fine Svalbardbilder malt av Lillen Dahll Vogt etter et opphold i kunstnerhytta i Ny-Ålesund på åttitallet. Hun hadde fått tak i de spesielle og litt vare fargene i naturen der oppe. Uttrykket hennes er ikke helt enkelt, men for meg likner det både på impresjonisme og modernisme. Uansett begynte jeg å lengte tilbake til Svalbard, igjen.

Nasjonalgalleriet viser "Fra tanke til form" frem til 15. juni; utvalgte ideer og forstudier til ulike verk. Personlig hadde jeg stor glede av å se skissene til Halfdan Egedius sitt maleri Spill og dans, som ble unnfanget under et opphold i Bø i Telemark i 1896.

Neste blogg :: oversikt :: forrige blogg

aage no :: banspam@aage.no :: XHTML :: CSS :: WAI A/508

Denne siden ble sist endret :: 14. April 2014 :: ©

Til topps

www.aage.no 2000 © 2008 www.rolle.no