Hurtiglenker til innhold, navigasjon, søkeboksen eller bytte av layout

Fibernytt for høsten og årsskiftet

Her er du nå :: www » no » blogg » 2002 » høst

Arbeid

Jobben ved kulturhuset er grundig beskrevet på tidligere aktueltsider, ingen vesentlige nyheter siden sist. Stadige justeringer på kinosiden gjør at vi kan tilby våre gjester bedre lyd, tydeligere bilde og hyppigere visninger – for vi løser problemene etter hvert. Vi har også bedret inntjeningen på utleie av lokaler til møtevirksomhet og scenekunst. (Litt mer om jobben finner du i avsnittet "scenekunst" nedenfor.)

Malerkunst og kulturarv

sensommeren hadde Bomuldsfabriken Kunsthall en utstilling med japansk fotografi. Inspirert av den sterke opplevelsen la jeg i slutten av september ut på en kort og hektisk kulturrunde i Sørøst-Norge – og fikk flotte opplevelser på rekke og rad.

Første stopp ble et av årets høydepunkt innen kunst: et besøk på Kistefosmuseet på Jevnaker. Hovedutstillingen var "Seljefløytens toner. Fleskum-malerne" med nyromantisk maleri. Bilder av Harriet Backer, Kitty L. Kielland, Gerhard Munthe og Erik Werenskiold med naturskildringer som gikk rett hjem hos meg. Eilif Peterssen var tematisert med en rekke varianter av samme motiv. Et av norsk malerkunsts ikoner, Christian Skredsvigs 'Gutten med seljefløyten' fra 1889, kunne også beskues "live" i Norge for første gang på lenge.*

I 2001 hadde Kistefos en utstilling med I.C. Dahl, kongen av norsk romantisk malerkunst og den første norske maler. Også da viste de et bilde som ikke hadde vært i Norge på flere tiår. Både kunsten de presenterer, de flotte bygningene, området ved fossen, vaflene og stemninga på stedet anbefales. (Etter Svalbard er jeg blitt svært glad i skildringer av norsk natur. Det er kanskje noe så enkelt som mangelen på vegetasjon og karrigheten der opp som gjør det?)

Dagen etter startet med et gjensyn med Eidsborg stavkirke fra 1200-tallet, med påfølgende frokost på storslåtte Dalen Hotel. Begge ligger i Tokke kommune i Vest-Telemark. Egentlig var jeg på vei til Rygnestad-tunet for å se middelalderbygningene der med egne øyne. Men underveis kom jeg over det vakreste stabburet jeg noen sinne har sett. Det står på det fredede Grimdalstunet ved Riksvei 45 fra Dalen og over til Setesdal. Stabburet var godt bevart og rikt dekorert – virkelig et smykke i norsk kulturarv! Tunet rommer ellers både låve, løer, loft, eldhus, jordkjeller og våningshus. Rygnestad imponerte også med sine store bygninger, men kom litt i skyggen av overraskelsen på veien dit.

Apropos kunst og trivsel

Tre uker seinere var jeg i Kristiansand for å ta en kaffe på Laura's Coffee Bar. (Jeg våger påstanden: De er best på kaffe på Agder!) Som vanlig tok jeg en runde i byen for å sjekke utstillingene, og denne gangen hadde jeg flaks. På Christianssands Kunstforening, vis-à-vis Laura's, hadde Mette Tronvold en ny portrettserie med foto av folk i helfigur. For noen år siden så jeg en tidligere variant i Trondhjem Kunstforening, og storskala fotografi med god detaljering er fascinerende.

Scenekunst

Som en del av jobben min forbereder jeg Grimstad Kulturhus for gjestende aktører og leietakere. (Og tilbakestiller og reparerer etter at de har forlatt huset.) Til vanlig er det mest teknikerne jeg har kontakt med. Jeg tar i mot dem på formiddagen og går med dem utover ettermiddagen slik at de får gjort jobben sin i våre lokaler og under de spesielle forholdene som råder på huset.

Logo (med lenke) for Landforeningen Teatrets Venner

Innimellom får jeg også sett litt av oppsetningene. I november fikk jeg et hyggelig gjensyn med Eugéne Ionesco. Bentein Baardson hadde regissert stykket Den skallete songerinna for Det norske tegnspråkteater. Jeg hadde ikke sett rendyrket absurd teater på ti år, så gjensynet med Ionescos overdrivelser og spill på misforståelser ble svært fornøyelig. At Baardson jobber med slikt sier kanskje igjen noe om at det tidligere radikale etter hvert er inkorporert i det etablerte.

Tegnspråkteatret har visst vært et prosjekt under Riksteatrets i noen år, men skal nå stå på egne bein. De stilte med en langt mindre stab enn hva Riksen kommer med til vanlig. Dessverre blir antall besøkende også lavere når kulturuttrykket blir smalere.

[ til topps ]

Til vanlig har jeg ikke roen over meg til å nyte scenekunsten etter en lang dag med forberedelser. Men jeg får da noen gløtt av det kunstneriske på prøver og under forestillinger om kvelden, hvis jeg gidder å henge rundt på arbeidsplassen utenfor arbeidstiden. Flere andre mellomstore produksjoner var også innom Grimstad i 2002, som for eksempel

  • Rompeguro og julereia – en juleforestilling for hele familien, av Anne G. Fjeld, Trond Brænne og Guttorm Guttormsen
  • Balladen om Cornelis Vreeswijk, sunget og fortalt av Benny Borg
  • Oslo DanseEnsemble, ODE, koreografi av Wayne McKnight, Jo Strømgren, David Dalmo og Wes Veldink, Riksteatret
  • Ole Brumm og vennene hans-teater, Ole Brumm teater
  • Undset, av Otto Homlung og Tine Thomassen, med Ellen Horn tilbake i storform, Riksteatret/Nationaltheatret
  • Raskolnikov – forbrytelse og straff, av Fjodor Mikhailovitsh Dostojevskij, dramatisert av Bentein Baardson og Bodil Kvamme, Riksteatret/Nationaltheatret
  • Dr. Dyregod og den magiske apekatten, av Klaus Hagerup, regi av Aksel-Otto Bull, med Jon Skolmen, Riksteatret
  • Black is Back, Great Garlic Girlish, uoffisiell åpning av Nytelsesfestivalen i regi av Rivalen
  • Halvdan Sivertsen, konsert, Viggo Lund Management
  • Annie get your gun, Riksteatret
  • Ettermiddag, av Jon Fosse, Riksteatret
  • Skitt au – sjøl sola har flekker, stand-up med Riksteatret
  • Albert Åberg, av Gunilla Bergström, regi av Stein Kiran, Riksteatret
  • Vildanden, Agder teater
  • Heilt i 100! ukesprosjekt fra Dahlske videregående skole
  • Budeiene på kanten, revy fra Norges Bondelag Agderkontoret

Riksteatrets teknikere og skuespillere er fornøyde både med lokalene, servicen og ikke minst publikum ved Grimstad Kulturhus. Vi får gode tilbakemeldinger av de som er på veien, og samtidig konstruktiv kritikk av erfarne folk. Kritikken kan medføre forbedringer om politikerne vil.

PS!

Vel så hyggelig som tekniske utfordringer og kunstopplevelser var et besøk i Dyreparken ved Kristiansand. To barn og fire voksne fikk sett både hyener, tigre, giraffer, gnuer, esler, ulike hjortedyr, aper og lemurer, slanger og ulver – kjempemorsomt!

* Primo mars 2007 oppdaget jeg ved en tilfeldighet at Skredvigs Seljefløyte-bilde hadde vært med på møsntringen «Fleskummalerne» i februar 1965. I norwegian pictorial review for første kvartal 65, side 62, finner vi et bilde hvor Kunstnerforbundets E. Arneberg viser frem bildet til den da 85 år gamle Sigurd Nicolaisen, som sto modell da han var 10 år gammel. På fotografiet ser den aldrende Nicolaisen ut som fjerde eller femte far i huset.

Våren 2005 hang bildet i det tidligere Nasjonalgalleriet i Oslo.

Neste blogg :: oversikt :: forrige blogg

aage no :: banspam@aage.no :: XHTML :: CSS :: WAI A/508

Denne siden ble sist endret :: 14. April 2014 :: ©

Til topps

www.aage.no 2000 © 2008 www.rolle.no